U bent hier
Spoorlijn Hamont-Weert moet niet onderdoen voor andere internationale lijnen

Met 1.030 reizigers per dag zou de spoorlijn Hamont-Weert niet misstaan tussen andere grensoverschrijdende verbindingen. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Wouter Raskin (N-VA) opvroeg bij minister Georges Gilkinet (Ecolo).
Al jaren wordt in Noord-Limburg gelobbyd voor de grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Hamont en Weert. Begin dit jaar becijferde de NMBS dat de heropening van die spoorlijn gemiddeld 1.030 reizigers per dag zou opleveren. Met een dergelijk potentieel zou de lijn Hamont-Weert niet misstaan tussen de acht bestaande internationale verbindingen die ons land vandaag heeft met Nederland, Duitsland, Luxemburg en Frankrijk.
Negatieve businesscase
Uit cijfers die Kamerlid Wouter Raskin (N-VA) opvroeg bij federaal minister voor Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) blijkt dat drie van de acht bestaande grensoverschrijdende lijnen vandaag minder passagiers hebben dan de 1.030 die vooropgesteld worden voor Hamont-Weert. Het gaat om de verbindingen Gouvy-Luxemburg (266 reizigers/dag), Welkenraedt-Aken (865/dag) en Antwerpen-Roosendaal (885/dag). Die vergelijking is interessant omdat de NMBS de verbinding Hamont-Weert zelf begin dit jaar bestempelde als een “negatieve businesscase”. De spoorwegmaatschappij doelde daarmee op de onzekerheden die er nog zijn (o.a. de ontbrekende elektrificatie tussen Hamont en Weert), maar ook op de financiële lasten. Met de huidige prognoses zou de lijn iets meer dan 1 miljoen omzet genereren, tegenover een kostprijs van ruim 1,6 miljoen euro.
De vraag is hoe belangrijk die financiële lasten zijn in vergelijking met de maatschappelijke opbrengst. Vandaag staat de trein vanuit Antwerpen 40 minuten stil in Hamont. In die tijd kan er perfect worden doorgereden naar Weert, het spoor ligt er nog. Vanuit Weert zijn er vervolgens rechtstreekse verbindingen met onder andere Eindhoven, Utrecht en Antwerpen.
Bovendien is onlangs het deel Mol-Hamont geëlektrificeerd en is alles klaar om met elektrische treinen te kunnen rijden op het traject tussen Antwerpen en Weert. Alleen op de 10 km tussen Hamont en Weert ontbreken vandaag nog bovenleidingen. Het is wachten op een nieuwe Nederlandse regering voor er duidelijkheid komt over de plannen om die 10 km te reactiveren.
Druk op Nederland
“Niet alleen de infrastructuur is er dankzij de elektrificatie van de lijn Mol-Hamont, er is duidelijk ook voldoende potentieel”, zegt Kamerlid Wouter Raskin. “De lijn Hamont-Weert zou meer reizigers aantrekken dan drie van de bestaande grensoverschrijdende verbindingen. Nu moeten we alleen de druk op Nederland hooghouden om hun deel te doen. We mogen hen geen enkele aanleiding geven om de verbinding af te wijzen. Daarom pleit ik er ook voor om de lijn Hamont-Weert nu al op te nemen in het nieuwe beheerscontract met de NMBS.”
Minister Gilkinet liet eerder al verstaan dat dat moeilijk is met een nog niet bestaande lijn. De minister is wel voorstander van meer grensoverschrijdend spoorverkeer en richtte een Belgisch-Nederlandse werkgroep op om het dossier in beweging te zetten.
Bron: Het Belang van Limburg © Mediahuis 2021