U bent hier
"Vias moet onderzoek van commercie scheiden"

Meerdere politici, onder wie minister van Mobiliteit Georges Gilkinet, vragen duidelijkheid over de scheiding tussen de verschillende activiteiten van verkeersinstituut Vias.
'Het is evident dat er een duidelijke scheiding moet zijn tussen het Vias-studiecentrum rond verkeersveiligheid en de commerciële activiteiten', reageert federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) op de recente berichtgeving over Vias. 'Niet alleen op boekhoudkundig vlak. Er moet echt een Chinese Muur zijn tussen de twee. Daarom heb ik in augustus de opdracht gegeven voor die audit, waarvan ik de resultaten afwacht. Verkeersveiligheid gaat over mensenlevens en we werken daarover goed samen met Vias. We hebben hele hoge, broodnodige doelstellingen, met All For Zero-campagnes (waarbij het aantal verkeersdoden tegen 2050 tot nul moet zijn herleid, red.) en een aantal andere initiatieven. De contractuele verbintenissen met Vias moeten duidelijk en onberispelijk zijn.'
CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh, al jarenlang lid van de parlementscommissie Mobiliteit, rekent op 'totale transparantie' van Vias. 'Die is cruciaal. Als zou blijken dat het onderzoek van Vias wordt ondergraven door commerciële inkomsten, dan zou dat een ernstig probleem zijn voor ons verkeersveiligheidsbeleid.'
'Van bij de aanvang van Vias, in 2016, werden al vragen gesteld over de structuur en de onafhankelijkheid. Voor de duidelijkheid: over de kwaliteit en de conclusies van het onderzoek en de beleidsadviezen was er minder twijfel. Vias slaagde er regelmatig in om thema's in het nieuws en op de politieke agenda te krijgen. Dat is vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid een goeie zaak. Op andere activiteiten, waaronder de Vias Academy en de rijscholen, hadden we minder zicht omdat die minder op het beleid zijn gericht. Toen in augustus bekendraakte dat minister Gilkinet een audit bestelde over de samenwerking, werden er al wenkbrauwen gefronst. Wat in DeStandaard is verschenen, doet daar nog een schep vragen bovenop.'
Niet enkel 2021
Ook Vooruit-Kamerlid Joris Vandenbroucke wil duidelijkheid over hoe de subsidies worden aangewend. 'Het is in het grootste belang van Vias zelf dat de subsidiërende overheid weet dat er geen enkele overlap is tussen het onderzoek en het commerciële', reageert hij. Tijdens een zitting van de commissie-Mobiliteit woensdag zei hij zich zorgen te maken dat er ernstige deskundigen werden aangesteld om het toezicht uit te oefenen. 'Ik verwacht dat de administratie dit zelf op een heel goede manier kan uitvoeren. Als dat niet het geval is, dan lijkt het mij een goede zaak dat de audit is opgestart.'
Voor parlementslid Wouter Raskin (N-VA) zou de audit verder mogen gaan dan het boekjaar 2021. 'Ik hoop dat er snel klare wijn wordt geschonken', zegt hij. 'Het is voor mij niet duidelijk waarom de audit tot dat ene jaar is beperkt.'
Bron: De Standaard © Mediahuis 2022